نقد و بررسی اخلاق اسلامی و رابطه آن با یاد خدا و خودخواهی و خودشناسی

مطالب دیگر:
🔗بررسی پتروشیمی اراک و فعالیتها و توسعه آن🔗بررسی پروژه تاسیسات حرارت و برودتی🔗بررسی نانوتکنولوژی و کاربردهای آن🔗بررسی تولید آهن در کوره بلند و کاربرد مواد دیرگذار در صنایع آهن و فولاد🔗بررسی کتاب قرآن و ویژگیهای آن و بررسی احکام و حقوق خالق و مخلوق در قرآن🔗بررسی کار آفريني و انواع آن و بررسی اهم موضوعات قابل تحقيق در كارآفريني🔗پاورپوینت بررسی دولت الکترونیک و پیاده سازی و مزایا و سرویسهای آن🔗پاورپوینت آماده بررسی سرمازدگي و گرمازدگي و نشانه ها و عوارض و درمان آنها🔗پاورپوینت آماده بررسی اصول و فنون مامائي🔗پاورپوینت آماده بررسی دیابت و انواع و علائم و کمکهای اولیه آن🔗پاورپوینت آماده سیل و راهبردهای مقابله با آن🔗پاورپوینت آماده سیستم باز مدیریت استراتژیک و اثر بخشی سازمان (رویکردهای نوین و سنتی نسبت به اث🔗پاورپوینت آماده تاریخ اسلام🔗بررسی ترموكوپ و تولید و ویژگیهای و قطعات آن و مروری بر روش صحیح نصب آن🔗پاورپوینت آماده آشنای با جوشکاری ترمیت و کاربرد و روشهای آن🔗بررسی وجوب و فضيلت امر به معروف و نهى از منكر و نكوهش ترك آنها🔗پاورپوینت آماده بررسی تفسير چند آیه از قرآن كريم🔗بررسی بتن و خواص و اجزا و کارایی آن🔗بررسی تفاله چغندر و فرآیند تولید آن🔗پاورپوینت آماده بررسی جوشکاری نفوذی و مراحل و متغیرها و کاربرد آن Diffusion Welding🔗بررسی علم نحو و قواعد و تاسیس و گسترش آن🔗بررسی انواع سنگها و ویژگیهای آنها و مروری بر سنگهای تزئینی و نقش آنها در بناهای تاریخی🔗پاورپوینت آماده تاریخ تحلیلی صدر اسلام🔗بررسی تفسیر برخی آیات قرآن و روایات پیرامون مکارم اخلاقی اسلام و احکام🔗پاورپوینت آماده بررسی مبانی اقتصاد و مروری بر اصول و ماهیت تولید و رشد اقتصادی
نقد و بررسی اخلاق اسلامی و رابطه آن با یاد خدا و خودخواهی و خودشناسی|30014971|owe
در حال حاظر شما فایل با عنوان نقد و بررسی اخلاق اسلامی و رابطه آن با یاد خدا و خودخواهی و خودشناسی را دنبال می کنید .

فرمت فایل: word



تعداد صفحات: 21







مقدمه



این پروژه با عنوان اخلاق اسلامی که به نقد و بررسی اخلاق اسلامی و رابطه آن با یاد خدا ، خودخواهی ، خودشناسی و ... می باشد به این نکته تأکید می کند که لازمه ی داشتن اخلاق اسلامی که مورد پسند همگان است ، داشتن اعتقاد و ایمان به خدا و انجام دستورات او می باشد .









توبه به خدا



نگاهی به تعالیم قرآن و آموزش های رسیده از پیشوایان عظیم الشأن آسمانی این نکته را به وضوح به ثبوت می رساند که از نظر اسلام نه تنها هیچ چیز به اندازه یاد خدا از ارزش و اهمیت برخوردار نیست . بر تمام امور دیگر برای تسهیل توجه انسان به خداست و توجه به خدا ، روح همه عبادات و ارزش های اخلاقی را تشکیل می دهد از نظر اسلام سرچشمه قدرت روحی و معنوی برای انسان و یگانه عامل سعادت و کمال او در توجه به خداست و اشتغال به یاد اوست همچنانکه همه ی گرفتاری های انسان و حتی همه ی رذایل اخلاقی و معایب روحی و نفسانی ناشی از غفلت از یاد خداست توجه انسان به خدا در واقع اتصال قلبی انسان به درگاه الهی است و پر واضح است که در این ارتباط و اتصال باطنی فیوضات معنوی فراوانی نصیب انسان می گردد زمانیکه توجه خود را یکسره معطوف به درگاه الهی می کند و روی دل خود را بسوی ساحت قدس خدواند می دارد همچون آئینه ای که در برابر تابش آفتاب قرار گیرد انوار فیوضات الهی را به تناسب استعداد و آمادگی خود دریافت کرده و آثار آن را منعکس می گرداند هر اندازه دل از تیرگی ها و آلودگی ها منزه تر و به صفا و پاکی نزدیکتر به همان اندازه قدرت دریافت آن انوار ازلی در او بیشتر و افزونتر توجه قلبی به خدا سبب استناره از نور خورشید حق و برخورداری از آثار نامتناهی مربوط به آن است بروشنی در می یابند و از این رهگذر به سرچشمه معنویات و علم و حکمت واقعی دست می یابند . در جذبه های حاصله از مشاهده ی نور حق جلوه های خدا را می بیند و لحظه به لحظه ایمان خود را تجدید می کنند . در تعالیم اسلامی موارد مشخصی وجود دارد که هر فرد مسلمان باید در آن مراحل به یاد خدا باشد تا اشتغالات روزمره او را بکلی از یاد خدا غافل نگرداند نماز های یومیه از مهم ترین و موثر ترین مواردی است که فکر و روح انسان را از لابه لای اشتغالات زندگی روزمره خارج و معطوف به درگاه الهی می کند به طوری که اگر این فرضیه مطابق با اصول و موازینی که در شرع تعیین شده است انجام پذیرد و همراه با دقت و تمرکز و حواس و توجه به معانی الفاظ باشد در این صورت زمینه ها برای استمرار یاد خدا در مراحل دیگر زندگی فراهم می آورد به طوری که شخص بتواند نه تنها در حال نماز و نیایش بلکه در مراحل دیگر نیز به یاد خدا باشد تأکید تعالیم اسلامی به دعا از جمله موارد مهم دیگریست که سبب توجه انسان بدرگاه خدا می شود خداوند باب مناجات و دعا را بروی انسان مفتوح کرده تا از این طریق وارد در ساحت عظمت او شود و در مراتب قرب او بالاتر رود تا آنجا که آخر المر به وصال بیواسطه او نائل آید آثار روحی و معنوی توجه به خدا به تناسب شدت و ضعف این توجه مختلف است گاهی این آثار ناخود آگاه و خفیف و گاهی بصورت آگاهانه و بسیار شدید است بطوری که آثار جذبات حاصله از آن دل را منقلب و به اوج لطافت و اثر پذیری از عوالم باطنی می رساند و گاهی این تأثیرات چنان شدید و انقلاب درونی حاصله چنان عمیق است که شخص به مرحله ی مجذوبیت کامل رسیده و در همان حال به دریافت حقایق علوی نائل می شود که آثار و نتایج آن به تدریج ظاهر و اثمار معنوی آن به مرور پدیدار می گردد نمونه ای از این بیخودی را که منتهی به حالت صعقه و بیهوشی شده قرآن در مورد حضرت موسی ( ع ) نقل می کند که چون از خداوند تقاضای دیدارش را می کند در پاسخ ندا می رسد که در کوه بنگرد اگر کوه بتواند بر جای ماند او هم خواهد توانست خدا را مشاهده کند .



مفهوم ذکر



ذکر گاهی در برابر غفلت و گاهی در برابر نسیان بکار می رود غفلت عبارتست از توجه نداشتن به علم و نسیان عبارتست از زایل شدن معنی از ذهن ذکر عبارتست از حضور معنی در نفس و برای این حضور مراتبی است . از این رو ذکر خدا دارای مراتبی است خداوند در قرآن می فرماید : « فَا ذکُرُ و اللّه کَذِکرِکُم آبائُکم اَواَ شَدَ ذِکراً » یعنی خدا را چون یاد کردنتان از پدرانتان و یا یاد کردنی شدیدتر از آن یاد کنید در این آیه لفظ « شدت » (که از صفات است نه لفظ) نشان می دهد که ذکر شدت و ضعف می پذیرد و مراتب مختلف دارد حقیقت ذکر عبارتست از توجه قلبی انسان بساحت قدس پروردگار و اگر به ذکر لفظی نیز عنوان ذکر اطلاق می شود به خاطر این است که ذکر لفظی از آثار ذکر قلبی است یعنی گفتگو کردن درباره ی چیزی ناشی از یاد کردن آنست در دل وگرنه ذکر حقیقی همانا ذکر قلبی و توجه دل است به سوی پروردگار.



مراتب ذکر



اولین مرتبه از مراتب ذکر ،ذکر لفظی و لسانی است مرتبه دوم ذکر معنوی است یعنی در حالی که انسان مشغول ذکر لفظی است به معانی الفاظ توجه کند تا اثراتی از این توجه در دل سرایت کند و آن را متأثر سازد . مرتبه سوم ذکر قلبی است یعنی توجه از دل بجوشد و احیاناً به زبان جاری شود . البته لازم نیست که حتماً به زبان جاری شود بلکه چه بسا در مراحلی سکوت خود بهترین بیان برای اظهار مکنونات قلبی معطوف گردانیدن دل به آستان قدس الهی باشد مرتبه ی چهارم که مخصوص بندگان خاص خداست یاد کردن خدا در تمامی احوال است برای اولیاءِ خدا حتی یک لحظه غفلت از یاد خدا هم گناه محسوب می شود ، آنان در پیشگاه الهی دائم الحضورند و